Senaste nytt

Revolut har lanserats i Norden

taxvalp

Medlem
Dubbel dipping när det gäller försäkringar är i de flesta fall inget annat än försäkringsbedrägeri.

Väldigt konstigt att det uppmuntras då inte många skulle komma på tanken att få ersättning för två bilar om man totalkvadade sin bil.

+1. För den som går i sådana tankar kan det vara bra att veta att försäkringsbolagen (åtminstone det som Amex anlitar) skickar vidare kraven på ersättning oavkortat till flygbolaget så det är inte bara olagligt utan dessutom stor risk att bli avslöjad, med allt vad det innebär.
 

lucasd

Medlem
Du tog alltså ut ersättning från 2 olika bolag för samma "skada"?

Nej, det vill jag inte påstå.

IF ger samma summa oavsett. Amex betalade utgifter för mat. Lufthansa stod ju för viss mat och logi.

Vid skadeanmälan via AXAs onlineformulär anger man om man har en annan försäkring som kan täcka samma skada, fyllde i IF där och mitt försäkringsnummer.

Gällande White-Horse så skickade jag in två andra kvitton dit, även dem för mat. Dessa hade jag ej skickat in till AXA. När White Horse dock nekade ersättning för dessa kontaktade jag AXA och de gjorde en till bedömning för dessa och ersatte.
 
Last edited:

MTheC

Medlem
+1. För den som går i sådana tankar kan det vara bra att veta att försäkringsbolagen (åtminstone det som Amex anlitar) skickar vidare kraven på ersättning oavkortat till flygbolaget så det är inte bara olagligt utan dessutom stor risk att bli avslöjad, med allt vad det innebär.
Håller med om att man inte ska söka ersättning från 2 försäkringsbolag för samma skada men är lite tveksam om det verkligen är så att de skickar vidare kraven. Jag hade nyligen ett claim mot ett LCC-bolag där det helt klart är så att de är skyldiga att ersätta mig för merkostnader men de ignorerar helt enkelt att jag begärt det. Informerade försäkringsbolaget (AXA som AmEx använder) om att jag skickat in det dit men att de inte svarar, sa att AXA gärna fick driva det gentemot flygbolaget men fick då svaret att de inte gör det då det är slöseri med tid. Varierar kanske beroende på summan, i detta fall var det bara några tusen men verkar inte alls vara standard.
 

Tonton

Medlem
Det gäller som sagt att skilja på ersättning mot kvitto och schablonersättning.

Detta har bland annat berörts här: https://www.businessclass.se/forum/...-utlägg-schablon-vad-gäller-egentligen.95882/

Jag gjorde min egen research i samband med ett försäkringsärende förra året - nämnde det här: Bagageförsening, vad gäller? | Sida 3 | BusinessClass.se forum | 500 000 inlägg om resor

Som uppföljning på det inlägget så kan jag meddela att Amex frågade mig vad jag hade fått för utlägg från SAS - Då jag nämnde att jag gjort anspråk där också. De tog sedan resterande delen av det som SAS inte täckte. LF okej då det var ett schablonbelopp.

Kontentan - Att begära ut dubbelersättning är inte okej - men så länge man svarar sanningsenligt på frågorna så brukar det mesta lösa sig. Ljuger en så tycker jag personligen att man förtjänar att åka dit.
 
Last edited:

taxvalp

Medlem
Håller med om att man inte ska söka ersättning från 2 försäkringsbolag för samma skada men är lite tveksam om det verkligen är så att de skickar vidare kraven. Jag hade nyligen ett claim mot ett LCC-bolag där det helt klart är så att de är skyldiga att ersätta mig för merkostnader men de ignorerar helt enkelt att jag begärt det. Informerade försäkringsbolaget (AXA som AmEx använder) om att jag skickat in det dit men att de inte svarar, sa att AXA gärna fick driva det gentemot flygbolaget men fick då svaret att de inte gör det då det är slöseri med tid. Varierar kanske beroende på summan, i detta fall var det bara några tusen men verkar inte alls vara standard.

Det kan säkert variera mellan olika skador och inblandade bolag - men jag råkar veta att AXA skickade vidare ett krav efter försenat bagage (drygt 7000 kr) till Air NZ. Det var Air NZ som berättade att de fått in ett krav från AXA som var på öret samma belopp som de betalat ut. Men som du konstaterar varierar det säkert vilka bolag som det är lönt att lägga energi på även från deras håll...
 

MTheC

Medlem
Det kan säkert variera mellan olika skador och inblandade bolag - men jag råkar veta att AXA skickade vidare ett krav efter försenat bagage (drygt 7000 kr) till Air NZ. Det var Air NZ som berättade att de fått in ett krav från AXA som var på öret samma belopp som de betalat ut. Men som du konstaterar varierar det säkert vilka bolag som det är lönt att lägga energi på även från deras håll...
Hade personligen gärna sett att de jagade en del av de mindre seriösa bolagen lite, är synd att vissa flygbolag slipper betala ut den ersättning de ska betala ut. Ger ju dem en kostnadsmässig fördel gentemot de som sköter sig bra (där t ex SAS är en av de jag uppfattar som generellt bra att ha att göra med).
 

MrDollar

Medlem
Tack för förtydligande @Tonton

Det gäller som sagt att skilja på ersättning mot kvitto och schablonersättning.

Detta har bland annat berörts här: https://www.businessclass.se/forum/...-utlägg-schablon-vad-gäller-egentligen.95882/

Jag gjorde min egen research i samband med ett försäkringsärende förra året - nämnde det här: Bagageförsening, vad gäller? | Sida 3 | BusinessClass.se forum | 500 000 inlägg om resor

Som uppföljning på det inlägget så kan jag meddela att Amex frågade mig vad jag hade fått för utlägg från SAS - Då jag nämnde att jag gjort anspråk där också. De tog sedan resterande delen av det som SAS inte täckte. LF okej då det var ett schablonbelopp.

Kontentan - Att begära ut dubbelersättning är inte okej - men så länge man svarar sanningsenligt på frågorna så brukar det mesta lösa sig. Ljuger en så tycker jag personligen att man förtjänar att åka dit.
 

Ping

Medlem
Testade nu återigen den reseförsäkring som ingår i Metal.

Revolut Metal / White Horse
H&M tog ej Amex, så handlade på mitt vanliga Revolut-kort. Letade upp Revolut-försäkringen och mailade in PIR-rapport, mottagningsbekräftelse av väskan som hotellet skapat då jag sov, flygbiljetten och kvittot från H&M - mailade in detta i onsdags - den 23. Fem dagar senare (idag) fick jag svar att jag måste skicka in PIR-rapport, bokningen, utskrivet och påskrivet förseningsintyg från flygbolaget, kvitton, bagagetaggen (ej baggagekvittot) och boardingkortet till dem.

Jag måste även skicka ett mail till flygbolaget där jag meddelar dem att jag gör ett anspråk hos White Horse och detta mail måste skickas in senaste 7 dagar efter att jag mottog min väska igen. Måste även inkludera en White Horse-adress i detta.

Har även fått ett två sidors formulär att fylla i för detta. Allt detta ska helst postas in, men det går att maila in.

Här ger jag upp, det handlar om ungefär 230kr och min tid är absolut mycket mer dyrbar än att hålla på att försöka få en vettig lösning och hålla på att fylla i långa formulär och skicka in olika dokument. Bagagetaggen har jag ju inte kvar, till exempel - men bagagekvittot finns på mail och PIR-rapporten och kvitton har jag kvar.

Ytterligare en anledning att inte ha Revolut Metal för mig.


Tack för att du rapporterar om oseriösa aktörer, så vi andra kan undvika dessa.
Har tyckt att Revolut är rätt oseriösa då det är svårt att hitta deras fullständiga prislista, det verkar vara lika illa med deras försäkring.
 

Veron

Medlem
Har ett utländskt konto som jag jag överför pengar från till mitt svenska regelbundet.
Kan Revolut va nåt att använda för bättre växlingskurs som de går ut med.

Är det ens möjligt och/eller kvittar det jämfört mot kursen man får vi vanlig banköverföring?
 

M.K

Medlem
Någon mer som upplever problem med top-up idag?

Jag har provat både svenska och utländska kort idag samt med Apple pay för första gången, men absolut ingenting fungerar. Fem försök nu så ger upp för idag innan kontot blir spärrat. Nya försök imorgon.
 
Toppen