Flyselskabet Finnair bliver det første europæiske flyselskab der begynder at flyve med det nye fly Airbus A350. Nu er det klart hvilken flyvning som bliver premieren, den første langdistanceflyvning samt at det nye fly vil gøre en Europatur i oktober med besøg i blandt andet København, Stockholm, Gøteborg og Oslo.

Premiereturen går den 5. oktober 2015 og bliver en indenrigsflyvning til Rovaniemi i det nordlig Finland. Premiereflyvningen bliver AY421 som afgår fra Helsinki kl. 07:35 og vender tilbage fra Rovaniemi som AY 428 kl. 13:50.

Den 25. oktober gøres den første langdistanceflyvning og den går mellem Helsinki og Shanghai som AY 057 med retur den 26. oktober som AY 058. Det er også klart at Airbus A350 vil premiereflyve på strækningerne fra Helsinki til Beijing 21-22 november, til Bangkok 4-5 december, til Hong Kong 1-2 februar 2016 og til Singapore 5-6 maj 2016.

I løbet af oktober måned vil Airbus A350 anvendes på en række flyvninger indenfor Europa, hovedsageligt for at besætningen skal kunne få den nødvendige træning på den nye flytype inden den sættes i trafik på langflyvninger. Blandt destinationerne som besøges kan der nævnes en række finske og skandinaviske byer som København, Stockholm, Gøteborg, Oslo og Oulu.

Flyet vil også besøge et antal byer i resten af Europa, eksempelvis er London, Frankfurt, Paris, Berlin, Amsterdam, Barcelona og Malaga på programmet.

Her er skemaet for Skandinavien:
-Stockholm 7. oktober som AY 645/AY 650
-København 8. oktober som AY 667/AY 668 og 18. oktober som AY 661/AY 666
-Oslo 9. oktober som AY 659/AY 658
-Gøteborg 13. oktober som AY 677/AY 674

Samtlige flyvninger og datoer findes på Finnair A350-webside. De bekræftede datoer er nu også mulige at booke.

Finnair Business Class på Airbus A350

De nye kabineprodukter er skabt af dSign Vertti Kivi & Co og tanken er at få finsk design, ikke kun på jorden i Finland, men også i luften.

Det nye sæde på business class er udviklet af franske Zodiac og er af typen Zodiac Cirrus III. Sæderne er placeret i en 1-2-1-konfiguration som giver alle passagerer direkte adgang til midtergangen. Sædet bliver når det lægges ned fuldstændigt horisontalt fladt (fully flat).

Finnair Business Class Airbus A350

Finnair Business Class Airbus A350

Foto: Finnair

Foran sædet findes en trykfølsom skærm på 16 tommer som rummer et stort udvalg af film, TV-seriger, musik og spil – alt er naturligvis on-demand og findes på flere sprog. Ved sædet findes også en stikkontakt samt et USB-stik, hvilket gør det muligt at arbejde ombord eller afspille egne filer på underholdningssystemet.

Finnair Business Class Airbus A350

Finnair Business Class Airbus A350

Foto: Finnair

Finnair Economy Class på Airbus A350

Det nye sæde på økonomiklasse er af typen Zodiac Z3000 slim-lin med 31-32 tommer benplads og en 3-3-3 konfiguration. Ni sæder i bredden er ganske meget, men på grund af flytypens store bredde indebærer det ikke nogle ændringer i sædebredden og passagerkomforten sammenlignet med tidligere. Flytypen klarer faktisk at have 10 sæder i bredden, men så bliver det ganske trangt.

Finnair Economy Class Airbus A350

Finnair Economy Class Airbus A350

Foto: Finnair

Alle sæder på økonomiklasse har egen trykfølsom skærm på 11 tommer. Også på økonomiklasse findes der USB-stik med mulighed for at afspille eget materiale via underholdningssystemet. Desuden findes der trådløst internet.

Finnair Economy Class Airbus A350

Finnair Economy Class Airbus A350

Foto: Finnair

Længst fremme på økonomiklasse findes det som Finnair kalder Economy Comfort med bedre nakkestøtte, bedre høretelefoner og yderligere fire tommer benplads (dvs. 35 tommer). Totalt findes der 43 sæder i Economy Comfort.

Finnair Economy Class Airbus A350

Finnair Economy Class Airbus A350

Foto: Finnair

Finnair Airbus A350 in Toulouse

Finnairs første Airbus A350 i fabrikken i Toulouse

Foto: Jacob Molin