Emirates er begyndt at teste en ny, innovativ teknologi i København, der gør det lettere at styre drift og sikkerhed, når de skal flyve i vintervejr.

Københavns lufthavn er sammen med Chicago blevet udvalgt af Emirates som testcentre for en innovativ teknologi til vintervejret. CheckTime, som er navnet, kan lave beregninger over, hvor meget afisningsvæske der er behov for på flyene, når det er frostvejr. Systemet har nogle sensorer, der måler en række faktorer såsom temperatur, vind og nedbør. Ud fra dette laver systemet en præcis beregning af hvor meget afisningsvæske, der er behov for på flyet og sender automatisk en meddelelse til piloten.

Det nye system er udviklet i samarbejde med den finske virksomhed Vaisala, der er markedsleder inden for målingssystemer til industrien. Teknologien fjerner en besværlig og manuel procedure, hvor piloter selv må kombinere tidstabeller, informationstabeller og vejrmeldinger for at finde den rigtige mængde afisningsvæske. Nu giver Emirates piloterne mulighed for at fokusere på andre sikkerhedsaspekter, når de skal forberede en flyvning i voldsomt vintervejr. CheckTimes sensorer laver beregningerne og giver piloter besked om resultatet via ACARS-systemet på flyet. Teknologien har desuden nogle miljømæssige fordele, fordi det kan lave så præcise målinger, at der ikke bruges unødige mængder afisningsvæske.

København og Chicago er blevet udvalgt som test-destinationer for CheckTime, fordi vejret her kan være voldsomt om vinteren. Tilmed betjener Emirates begge destinationer med Airbus A380 og Boeing 777, hvor sidstnævnte i København opererer som fragtfly. Under testperioden har Emirates testet systemet parallelt med de eksisterende procedurer for at undersøge resultaterne. Testen vil fortsætte vintersæsonen ud, og herefter vil Emirates beslutte, om teknologien skal indføres på andre destinationer, hvor vejrforholdene kan være hårde.