Fredag sidste uge fløj Cathay Pacific sin absolut sidste afgang med en Boeing 747, og det var på ruten mellem Hong Kong og Tokyo.

747-modellen har været en af de allerstørste kommercielle succéer indenfor luftfarten nogensinde, og f.eks netop Cathay Pacific har brugt maskinen siden 1979.

Da man begyndet at benytte sig af de nye Boeing 747 var det som erstaning for den tidligere model Boeing 707. I et slag blev kapaciteten fordoblet, og det på det tidspunkt ret lille flyselskab fra Hong Kong kunne udvide og ekspandere til Europa og USA, noget man gjorde med stor fremgang i løbet af firserne.

Men nu kan det ikke betale sig længere, hverken kommercielt eller med miljøvenlig briller på. Maskinen kan ikke konkurrere med fly som Boeing 777 eller Airbus A350, som begge to bruger markant mindre brændstof.

Den maskine som markerede slutningen på en lang periode i selskabets historie var i øvrigt en af selskabets mere kendte maskiner. B-HUJ hedder maskinen, og netop dette fly, var det første til lande på Hong Kong International, da lufthavnen blev indviet i 1998.

Ankomsten til Hong Kong fulgte efter en meget lang rejse fra New York, hvor man havde været 15,5 timer i luften. Antallet af kilometer i luften var 13.825, hvilket på dette tidspunkt var en verdensrekord. Man havde også fløjet fra New York til Hong Kong over Nordpolen – også det en rekord.

20161001_05