Der er snart gået et år siden SAS droppede business class indenfor Europa og erstattede de tidligere klasser med to nye – SAS Plus og SAS Go, den formentlig største forandring side business class blev introduceret i begyndelsen af 80’erne.  Allerede fra starten var det planen at evaluere konceptet i løbet af de kommende måneder, hvilket også blev gjort i slutningen af efteråret. I dag kan vi afslører resultatet og detaljerne i SAS nye cateringkoncept som kommer til at gælde fra den 30. marts.

Harmonisering af produkterne, tydeligere skel mellem kabineklasserne og et bedre produkt i SAS Plus

Det er disse tre dele der ligger til grund for de kommende forandringer. Flyver man SAS Go fra København til enten Aarhus, Stockholm, London eller New York bliver man mødt af fire forskellige koncepter hvor visse ting sommetider indgår. Yderligere forskelligheder møder den rejsende når man sammenligner Danmark, Norge og Sverige. Det skaber en utydelighed omkring konceptet. Gennem en harmonisering produkterne skal der nu være en tydeligere tanke og en klar rød tråd i hvad det indebærer at rejse i SAS Go eller SAS Plus. Dette går også hånd i hånd med ønsket om at skabe et tydeligere skel mellem klasserne. Til slut viser undersøgelsen at få savner business class på Europalinjerne, men at et flertal gerne ser et lidt bedre produkt i SAS Plus, hvilket SAS nu prøver at tilgodese.

Undersøgelsen blev foretaget i slutningen af november og starten af december og var relativt lang og omfattende. Totalt deltog 5000 personer i undersøgelsen.

Her kommer en oversigt over de forandringer som gennemføres ombord:

Forbedret mad i SAS Plus med treretters måltid på Europalinjer

Det er i SAS Plus at de største forandringer sker og meget er til det bedre hvilket også er grundidéen. SAS Plus skal være et bedre produkt og forskellen fra SAS Go skal være tydeligere.  En af de vigtigste nyheder er at der igen bliver serveret et ordentligt måltid, et stabilt treretters måltid bestående af forret, hoveret og dessert – dertil varmt brød. Dette vil blive tilbudt på alle Europafly med afgang efter kl. 16:00 (med undtagelse af nogle få korte linjer). Konceptet er ikke helt ulige det der tidligere var i Economy Extra, men ifølge SAS handler det nu om et bedre måltid en tidligere, både som koncept men også på kvalitetssiden.

SAS-New-Dinner-Meal-pres.-EU-March-30_14

Rigtigt måltid i SAS Plus med rigtige glas

Foto: SAS

På flyvninger med afgangstid før klokken 9:00 tilbydes som tidligere gratis morgenmad og på flyvninger efter klokken 9:00 findes cafékonceptet med mulighed for at vælge varer fra cafévognen. På Europalinjer findes der som tidligere sandwicher, salater og wraps (samt et rigtigt måltid efter kl 16) mens fokus på indenrigslinjer og linjer indenfor Skandinavien er på drikkevarer og snacks.

Disse forandringer baseres også på undersøgelsen. Det er fortrinsvis på længere Europalinjer og om aftenen at passagererne ønsker at spise et rigtigt måltid om bord mens efterspørgslen er betydeligt mindre midt på dagen, heraf anledningen til at det nye måltid ikke tilbydes tidligere på dagen.  Relativt få bestiller sandwicher på kortere flyvninger, eksempelvis indenrigs eller indenfor Skandinavien, hvorfor man kun vil tilbyde et udvalg af snacks og drikkevarer på disse linjer.

SAS nye salatkoncept med nyt design på æsken

SAS nye salatkoncept med nyt design på æsken

Foto: SAS

Et fuldt sortiment af drikkevarer vil fortsat være at finde ombord, dog virker der ikke til at være planer om at genindføre champagne på linjerne indenfor Europa. Dog pointerer Snorre Andersen, ansvarlig for SAS ombordprodukter og produktudvikling, i et interview med BusinessClass at indeholdet i cafésortimentet er noget der løbende kigges på.

En dejlig nyhed er at alkoholiske drikkevarer nu også kommer til at indgå i SAS Plus på indenrigsflyvninger. Har man været i hovedstaden og arbejdet hele dagen og skal flyve hjem om aftenen hvor man vil slappe af med et glas vin er det nu inkluderet i billetprisen.  En anden god nyhed er at der indføres rigtige glas i SAS Plus indenfor Europa, det bliver de samme Orreforsglas som tidligere anvendtes i SAS business class og som fortsat anvendes på langruterne.

Champagne før afgang i SAS Business og nyt madkoncept på SAS langruter

En savnet forandring for mange forretningsrejsende er champagnen, der nu genindføres som velkomstdrik i SAS Business, det bliver altså igen muligt at finde sig til rette med et glas bobler inden afgang. I samtlige klasser på interkontinentale flyvninger bliver madkonceptet ændret med nye menuer og en opgraderet præsentation af maden. Menuerne bliver til i samarbejde med de forskellige cateringkøkkener på destinationerne og konceptet er allerede lanceret i smug på Tokyolinjen med positiv respons til følge. Det er dog ingen revolutionerende forandringer der vil finde sted, men det handler om forandringer som frekvente SAS rejsende vil kunne mærke.

Alkohol til salg i SAS Go samt ændret morgenmadskoncept

Det er i SAS økonomiklasse, eller SAS Go som det nu kaldes, der bliver visse forringelser. Passagerer som rejser interkontinentalt i SAS Go eksempelvis til USA eller Asien har tidligere fået en øl eller et glas vin til maden gratis mens øvrige alkoholiske drikke har kostet ekstra. I det nye koncept skal der betales for al alkohol. En alkoholfri drikkevare er altid gratis til hvert måltid, men ønsker man et glas vin til maden eller en avec til kaffen skal det fremover købes. Denne forandring vil træde i kraft allerede 1. marts.

På flyvninger indenfor Europa indgår præcis som tidligere kaffe, te, vand og en avis ved gaten, det som derimod forsvinder, er den gratis morgenmad på indenrigsflyvninger som fra 30. marts kun indgår i SAS Plus. Ønsker man som rejsende i SAS Go morgenmad, vil man kunne købe det ombord.

På den positive side får morgenmaden et helt nyt design og indpakning, også på dette punkt sker der en harmonisering landene imellem, eksempelvis på de norske indenrigslinjer bliver morgenmadsæsken betydeligt bedre end det som tilbydes i dag. Også müeslien kommer tilbage, noget som mange BusinessClass-medlemmer har efterspurgt.

SAS Morgenmadsæske

SAS Morgenmadsæske

Foto: SAS

Begrænset servering på rigtigt korte linjer

Kernen i det nye koncept er harmoniseringerne, SAS vil væk fra store skemaer hvor man skal forsøge at tyde hvad der indgår ombord i en bestemt klasse på en bestem linje, ikke sjælden med en lang liste med undtagelser for enden. Dog er det værd at nævne at der på nogle linjer fortsat vil være en begrænset servering ombord, det handler kun om serveringen i SAS Plus (intet salg i SAS Go) eller en reduceret cafévogn ombord med en enklere morgenmad i form af en morgenmadspose. Dette skyldes at flyvetiden helt enkelt ikke rækker til mere.

De linjer som omfattes af dette er linjerne fra København til Göteborg, Berlin, Hamburg, Hannover, Gdansk, Bremen samt de danske indenrigslinjer. I Sverige drejer det sig om to inderigslinjer,fra Stockholm til Visby og Åbo. I Norge er der tale om fem indenrigslinjer: Bergen-Stavanger, Alta-Tromsø, Bergen-Ålesund, Oslo-Kristianstad og Trondheim-Ålesund.